Wednesday, 15 February 2017

KUE TEOW GORENG




Assalamualaikum...

Dah makan ke semua... kadang-kadang kita letih juga fikir nak makan apa ya hari ni... kalau malam  kadang-kadang kerap juga ambil mee, bihun atau kue teow... Masak 1 menu sahaja... kemudian tambahkan telor mata... sudah memadai.... balik kerja nak masak macam-macam, kadang masak lauk tak habis... iyalah, makan dua orang tak kan nak masak asam pedas 2 ketol ikan saja kan.... heheheee ( tapi kite masih tak reti masak asam pedas... entah banyak kali mencuba tapi tak menjadi... )

Kalau masak mee selalu masak sebungkus, tapi untuk makan berdua memang tak mungkin mampu habis, jadi masa nilah nak menjengah jiran tetangga ye tak... dapat lah bersua muka sekejap... kalau tak balik keje pegi keje... tak sempat tengok apa khabar jiran sebelah.... lagipun kalau masak mee separuh.. lagi separuh bila nak makan? esok tak kan nak masak mee lagi hukhukhukkkkk..... 

Ni dia...
-
-
-
-
-
-
KUE TEOW SIMPLE
-
-
-
-

untuk menu makan malam.....





KUE TEOW GORENG

2 sudu besar cili blend ( segenggam cili kering dikisar bersama 1 labu bawang besar dan 5bj bwg putih)
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
3 sudu kicap
1 sudu gula
Garam

1/2 kg Kue Teow - cuci dan toskan
1 piring udang/ kerang/ ayam
Segenggam taugeh
3 pokok daun kuchai - potong panjang

Cara-caranya...

1. Tumis cili blend sampai pecah minyak.
2. Masuk kan sos cili, sos tiram dan kicap. Masukkan udang/ kerang/ ayam.
3. Tambah gula dan tambah garam sekiranya perlu.
4. Kemudian masukkan kue teow dan gaul dengan rata. perasakan mana yang kurang boleh tambah.
5. Dah cukup rasa semua, barulah masukkan taugeh dan daun kuchai, terus matikan api supaya sayur tidak terlalu layu. (KITA SUKA MATIKAN API DULU KEMUDIAAN LAJU LAJU MASUKAN SAYUR DAN GAUL DALAM KUALI KETIKA PANAS-PANAS)

p/s - hidangkan bersama telor mata dan sos cili.
Mudah kan... senang kan... cepatkan....

No comments:

Post a comment